انواع رطوبت ساختمان

انواع رطوبت در ساختمان

عوامل مختلفی می‌تواند اثر مستقیم و غیر مستقیمی بر عملکرد مصالح ساختمانی استفاده شده در سازه داشته باشد. بدیهی می‌باشد که نقش عوامی محیطی در این این تاثیرات می‌تواند نقش مهمی  را ایفا کند، یکی از عواملی که می‌تواند برای مصالح ساختمانی استفاده شده در سازه مخرب باشد رطوبت محیط است. انواع رطوبت در ساختمان بر دو نوع صعودی و نزولی تقسیم بندی می شود .

۱- رطوبت صعودی

منشاء آن از زمین ناشی از آبهای زیرزمینی و فاضلاب است. این رطوبت براثر نفوذ آب به پی دیوار ها و حرکت آن طبق قانون لوله های مویین به طرف بالا به وجود می آید. عوامل زیر باعث ایجاد رطوبت صعودی می شود.

۱ – عدم وجود محوطه سازی مناسب در پیرامون بنا

۲- ایجاد باغچه و کاشت درخت در نزدیکی پی های بنا

٣- گرفتگی چاه های فاضلاب و تأسیسات آبرسانی در داخل ابنیه

۴- بالا آمدن سطح آب های زیر زمینی

۵- افزایش قدرت جذب مصالح به کار رفته در بنا مثل أجر

۶- استفاده از مصالح غیر هیدروفیلی از قبیل سیمان، قیرو گونی و رنگ روغن که باعث عدم تنفس بنا و حبس رطوبت در دیواره ها و پی و صعود آن به بخش های بالاتر بنا می شود.

رطوبت صعودی ساختمان
رطوبت صعودی ساختمان

۲- رطوبت نزولی

این رطوبت ناشی از ریزش باران است. عوامل زیر باعث ایجاد رطوبت نزولی می شوند :

١- شیب بندی پوشش بام

٢- ناودان ها و استقرار آنها در محل های نامناسب بنا برای مثال، در نقاط سردسیر چنانچه ناودانی در خارج بنا قرار گیرد بر اثر یخبندان قابلیت خود را از دست می دهد و آب را در پشت ناودان جمع می شود و سپس به نقاط مختلف بنا نفوذ می کند.

۳- اگر تعمیر و تعویض به موقع لایه های عایق (کاهگل و کاشی و ..) انجام نگیرد، باعث نفوذ آب به داخل بنا می شود.

۴- عدم پیش بینی ارتفاع عایق کاری متناسب با ارتفاع برف در هنگام عایق کردن بنا

۵- نگهداری و مراقبت دائم از بنا در فصول مختلف مثل پاک کردن ناودان ها و آبروها و جمع کردن علف های هرز و استفاده نادرست از بام و …

۶- عدم استفاده از مصالح عایق بومی با توجه به اقلیم و طبیعت بنا، مانند استفاده از قیرو گونی بر روی سطوح منحنی شیبدار بام

۷- اجرای جزییات آبچکان ها و رخبام ها به روش ناصحیح یا استهلاک و فرسایش رخبام و عدم تعویض و تعمیر به موقع آنها.

رطوبت نزولی ساختمان
رطوبت نزولی ساختمان

اثرات رطوبت در ساختمان:

ظهور انواع لکه‌ها در سقف و دیورا‌ها و فرسایش مدام اندود گچ و یا فرسایش رنگ، شوره زدن و کدر شدن دیوار ها، فرسایش قاب‌های فلزی درب و پنجره ها، و وفرتوت شدن و سنگین شدن درب‌های چوبی، هجوم حشرات و قارج ها، و حتی اگر درصد رطوبت بالا باشد صدمه دیدن لوازم خانگی  می تواند از اثرات نفوذ رطوبت در داخل ساختمان باشد.

 

اما امری که مهم به نظر می‌رسد شناخت منشا رطوبت برای انجام اقدامات لازم جهت دفع آن می‌باشد، مثلا اگر رطوبت فقط در یک دیوار از ساختمان ظاهر گردد و ارتفاع سطح آن و شکل آن  به مرور زمان نوسان داشته باشد، این می‌تواند مشخصه این باشد که منشا رطوبت آب‌های سطحی است.

حال اگر رطوبت در قسمت‌های مختلف ساختمان مشاهده شود و نوسانی نیز در سطح و شکل آن نباشد مشخص می‌شود که منشا رطوبت آب‌های زیر زمینی می‌باشد.

جالب اینجاست که در ابنیه قدیمی که به جای مصالح امروزی از خشت و گل استفاده می‌شد، هنگام نفوذ رطوبت به بافت دیوارها، تورم رس موجود در دیوار مانع پیشروی رطوبت به سمت بالا می‌شد.

 

5 دیدگاه دربارهٔ «انواع رطوبت در ساختمان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *